In de hedendaagse maatschappij vol met afleidingen kan het knap lastig zijn om ergens gedurende langere tijd je aandacht bij te houden. Om je te helpen langdurig op iets te concentreren is er nu Reality Mediators, een draagbare set van sensoren en actuatoren die je middels verschillende fysieke prikkels stimuleren om te voorkomen dat je aandacht verslapt. Het idee voor deze wearable is afkomstig van Ling Tan. Haar Reality Mediators-experiment moet antwoord geven op de vraag of wearables ons inderdaad aanzetten tot een actievere levensstijl, of ons juist luier of a-socialer maken. Immers, veel devices veranderen de manier waarop we interacteren met de omgeving, denk aan het debat rond Google Glass en de manier waarop allerlei devices zoals smartwatches ons middels notificaties afleiden van hetgeen we mee bezig waren. De uitrusting die Ling Tan ontwikkelde geeft direct feedback op je gedrag middels fysieke prikkels. Daardoor is de drager in staat veel bewuster om te gaan met de manier waarop de wearable zijn of haar gedrag beïnvloedt. Via verschillende sensoren is het systeem in staat om afwijkend gedrag op te merken, en dit 'af te straffen' door een vervelende prikkel te geven, in de vorm van een hard geluid, trillingen, plaatselijke hitte of zelfs een elektrische schok. Tijdens een proef werd geëxperimenteerd met drie verschillende uitvoeringen van Reality Mediators. Eén set werd uitgerust met spiersensoren, een tweede versie met een EEG-headset en een derde set met een GPS-ontvanger. Zodra de drager van de set afweek van zijn of haar gebruikelijke patroon, bijvoorbeeld door een ongebruikelijke route te nemen, of gedurende langere tijd te mijmeren in plaats van geconcentreerd na te denken, gaf de wearable een onaangename fysieke prikkel. Reality Mediators - verpakking De vrijwilligers die de Reality Mediators enige tijd droegen begonnen na verloop van tijd inderdaad hun gedrag te veranderen, om te voorkomen dat ze een schok kregen of werden blootgesteld aan een van de andere vervelende prikkels. "De vraag rijst al snel wie het nog voor het zeggen heeft: de persoon in kwestie, of de wearable?", aldus Tan. Om de vergelijking met (binnenkort verkrijgbare) consumentenproducten als Google Glass en activiteitentrackers nog extra te benadrukken ontwierp Tan ook een aantrekkelijke verpakking voor de Reality Mediators. "Het design, het merk en de verpakking van devices kan consumenten ertoe overhalen om wearables aan te schaffen die maatschappelijk acceptabel lijken, maar ons in feite aanzetten tot sociaal ongewenst gedrag", volgens de designer. "In die zin is dit experiment een protest tegen devices als Google Glass." (bron: Wired, Dezeen)