De bekende CRM-leverancier Salesforce heeft een cloudoplossing gelanceerd waarin allerlei patiëntgegevens opgeslagen kunnen worden, waaronder data afkomstig van bijvoorbeeld fitnesstrackers en andere wearables. Bijzonder aan Health Cloud is de integratie van deze data met onder andere elektronische patiëntdossiers en medische apparatuur. In Nederland zijn onder meer Radboud UMC en Philips nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Health Cloud.  Volgens Salesforce zijn de verwachtingen en behoeftes van patiënten ten aanzien van zorgverleningsorganisaties flink aan verandering onderhevig. Vooral de digital natives – de jongere generatie patiënten die zijn opgegroeid met smartphones en social media – verwachten dat zorgverleners innovatieve oplossingen bieden die hen helpen gezond te worden en te blijven.  In het rapport ‘2015 State of the Connected Patient’ wordt gesteld dat 71% van de zogeheten millenials geïnteresseerd is in een mobiele applicatie om de status van hun fysieke gesteldheid in te kunnen zien. En 63% wil persoonlijke gezondheidsdata via wearables ter beschikking stellen, zodat artsen hun welzijn kunnen monitoren.  ‘Nu zorgverleners meer en meer streven naar effectieve manieren om patiënten actiever te betrekken bij het beheer van hun eigen gezondheid, is er een groeiende behoefte aan oplossingen die dit zelfbeheer verbeteren, de samenwerking tussen patiënten en zorgaanbieders vergemakkelijken en de continuïteit en kwaliteit van de zorg verbeteren,’ aldus Jeroen Tas van Philips. Het Health Cloud systeem biedt zorgverleners een compleet overzicht van hun patiënten, van hun huidige toestand en medicatie tot ingeplande afspraken en onderzoeksresultaten. De data in de Patient Card wordt vanuit meerdere bronnen gegenereerd, denk hierbij aan elektronisch patiëntendossiers, medische apparaten en wearables. Verder ondersteunt de cloudoplossing zorgverleners bij het nemen van beslissingen en het onderhouden van de relatie met de patiënten.