Er zijn in Nederland in het afgelopen kwartaal slechts 12.500 smartwatches verkocht. Het gaat weliswaar om een stijging van 117% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2015, maar in absolute aantallen stelt de verkoop van slimme horloges nog maar weinig voor. Analisten hadden aanvankelijk hogere verwachtingen voor de verkoop van smartwatches, nadat Apple haar veelbesproken Apple Watch introduceerde. Het horloge kan afgezien van een kleine groep trendsetters echter nog geen grote groep consumenten bekoren. De hoge aanschafprijs speelt daarbij een rol, maar ook het feit dat het horloge nog geen dag meegaat op een acculading en apps vaak langzaam werken. Volgens onderzoeksbureau GfK is er wel meer belangstelling voor fitnesstrackers. Daarvan werden er ruim 32.000 verkocht. Deze categorie wearables wordt steeds slimmer en de topmodellen beschikken over meer functionaliteiten dan voorheen, waaronder hartslagmeters en displays. De grens tussen een fitnesswearable en smartwatch vervaagt daardoor. Veel elektronicafabrikanten werken achter de schermen aan een volgende generatie smartwatches, die meer weg hebben van een traditioneel horloge en daardoor een mogelijk een meer stijlbewust publiek aanspreken. Ook moeten deze horloges langer werken op een accu en beter integreren met apps op de smartphone.