Het Nederlandse bedrijf Kidswatcher is erin geslaagd om via crowdfundplatform Symbid binnen enkele dagen 150.000 euro op te halen voor de ontwikkeling van een horloge dat ouders in staat stelt om met een druk op de knop te zien waar hun kind zich bevindt. In de winter van 2013 was Erik Recter op wintersportvakantie in Zwitserland. Tijdens een afdaling verdwaalde zijn nichtje Nikki. Een nare ervaring: “Ineens realiseer je hoe groot een skigebied is. Het werd al donker en iedere minuut leek een uur te duren.” Gelukkig werd zijn nichtje na 90 minuten gevonden. De angstige ervaring inspireerde Recter om de Kidswatcher te ontwikkelen. Het Kidswatcher systeem bestaat uit twee producten, de gratis Watcher app, en de Kidswatcher zelf. In het horloge zit een locatiebepalingmodule, die via het mobiele GSM netwerk berichten verzendt. Ouders en verzorgers ontvangen deze berichten via een app op hun smartphone. Zodoende kunnen zij op enig moment de locatie van hun kind zien. Volgens de ontwikkelaars van de Kidswatcher is het product 'door een combinatie van verschillende technieken' veel betrouwbaarder dan concurrerende producten. In totaal is er al voor 220.000 euro geïnvesteerd in R&D, waarvan een groot werd opgehaald tijdens een eerste crowdfundactie in 2013. Het geld dat nu via Symbid is opgehaald wordt gebruikt voor het opstarten van de productie en voor business development. Het is de bedoeling dat het horloge uiteindelijk voor 129 euro in de winkel komt te liggen. Daarnaast dienen ouders een maandabonnement af te sluiten voor de GSM-connectiviteit. Naar verwachting kost een abonnement met Europa-dekking 6 euro per maand, een wereldwijd abonnement zou 8 euro moeten gaan kosten.