Alhoewel er veel ontwikkelingen zijn op het gebied van ‘modieuze technologie’ komt het nog maar weinig voor dat wearables hun weg vinden buiten lab of catwalk. Het interdisciplinaire onderzoeksproject ‘Crafting Wearables’ wil hier verandering in brengen, door verschillende gebieden van mode, technologie, industrie, en wetenschappelijk onderzoek samen te brengen. Steeds meer ontwerpers en kunstenaars houden zich bezig met het verwerken van elektronica, vitaminen, microprocessoren, zonnepanelen, LEDs, of interactieve interfaces in garen, stof, of kledingstukken. Zij bevinden zich daarmee op het snijpunt van mode en technologie. Maar hoewel de toekomst van de modieuze technologie steeds opnieuw wordt aangekondigd, blijft de praktijk volgens onderzoekers ver achter. “Wearables komen zelden verder dan het lab of de catwalk, omdat ze niet getest worden in de productieketen; de esthetiek van het ontwerp niet wordt geïntegreerd in de technologie; en omdat ze een ‘gadget’ blijven dat geen rekening houdt met het lichaam of de identiteit van de drager.” Het onderzoeksproject ‘Crafting Wearables’ wil wearables ontwerpen die bestendig, modieus en commercieel haalbaar zijn binnen de productieketen. “Om dit doel te bereiken, brengt de onderzoeksgroep de verschillende gebieden van mode, technologie, industrie, en wetenschappelijk onderzoek samen. Met interdisciplinaire en onderling samenhangende onderzoeksprojecten wil het project de invloed analyseren van modieuze technologie op de identiteit van de drager, de sociale impact ervan doorgronden, de technologie dichterbij het modeontwerp brengen, en het veld een concurrerende tak van de creatieve industrie in Nederland maken.” Het onderzoek wordt gefinancierd door NWO (Nederlandse Organisatie van Wetenschappelijk Onderzoek), met een inbreng van de private partners. Het project start 1 september 2013 en loopt door tot juni 2018. Het project wordt geleid door prof.dr. Anneke Smelik, auteur van o.a. het boek Ik, cyborg, met daarin uitgebreid aandacht voor wearable technology. (bron: ClickNL)