Fitnesstrackerfabrikant Fitbit heeft 43 miljoen dollar opgehaald bij verschillende investeringsfondsen, waaronder Qualcomm Ventures, SAP Ventures, and SoftBank Capital. Met het geld wil het bedrijf nieuwe producten ontwikkelen en internationaal meer bekendheid krijgen. In Nederland is het bedrijf vooral bekend van de Fitbit Flex, een digitale stappenteller met bijbehorende app. Het meten van stappen en activiteiten is booming business. Quantified self-apparaatjes zoals de Fitbit Flex, Nike Fuelband en Misfit Shine vinden gretig aftrek bij consumenten die meer inzicht willen krijgen in hun bewegingspatronen en levensstijl. Fitbit speelt hier handig op in met activiteitentrackers zoals de Fitbit Flex, Fitbit One en Fitbit Zip. Daarnaast heeft het bedrijf een slimme weegschaal ontwikkeld. Om al die data op een zinvolle manier te combineren biedt Fitbit ook online en mobiele apps aan waarin de gegevens van de verschillende wearables inzichtelijk weergegeven worden. Via de portal kunnen gebruikers ook hun calorie-inname en -verbranding bijhouden. Fitbit wil inspelen op de groeiende vraag en daarom snel haar productiecapaciteit verhogen en nieuwe sportwearables ontwikkelen. Die extra capaciteit is hard nodig, want voor de Flex geldt in de V.S. momenteel een levertijd van een paar weken, een eeuwigheid in de wereld van fast moving consumer electronics. Fitnessgadgets zijn niet alleen in trek bij consumenten. Er is ook veel belangstelling vanuit bedrijven, waarvan de managers hopen dat de bewegingsmeters hun werknemers tot een gezonder levensstijl aanzetten. Zo deelde Yahoo-topvrouw Marissa Mayer onlangs 11.000 exemplaren van de Jawbone Up uit aan haar personeel. Gezien de bijdrage van ruim veertig miljoen dollar hebben investeerders in ieder geval volop vertrouwen in de markt van draagbare elektronica. Daarnaast bieden activiteitenmonitors zoals de Fitbit Flex een goudmijn aan data voor marketeers. (via TechCrunch)