Mountainbikers en wielrenners weten maar al te goed dat een valpartij vervelend kan aflopen, zeker als er niemand in de buurt is om te helpen. BikeTag moet uitkomst bieden: de wearable slaat alarm zodra gedetecteerd wordt dat een fietser betrokken is bij een ongeluk of valpartij. Het idee voor de BikeTag is afkomstig van John Anthony, zelf een verwoed fietser. Een jaar geleden richtte hij de startup Tagit Labs op, met als doel om slimme sensoren (‘smart tags’) te ontwikkelen die onder andere gebruikt kunnen worden door sporters. BikeTag onderscheidt zich van andere fitnesstrackers door functies die specifiek zijn ontwikkeld voor fietsliefhebbers, denk aan start-stop registratie en het registreren van valpartijen. Zodra een crash wordt gedetecteerd dan wordt er automatisch een berichtje gestuurd naar vrienden en familie, samen met de locatie van het ongeluk. Biketag2 Ruige rit of ongeluk Dankzij speciale algoritmen kan de BikeTag onderscheid maken tussen gewoon een ruige rit en een valpartij. “Om dat onderscheid te kunnen maken heb je gespecialiseerde sensoren nodig. Die vindt je niet in een gemiddelde smartphone”, aldus de Anthony. Het idee is dat de BikeTag samenwerkt met andere trackers en apps, denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van een route via Strava. Daartoe wordt de gps van de smartphone gebruikt, die geactiveerd wordt door iBeacon technologie. Dankzij iBeacon is de tag alleen actief als de fietser in de buurt is. BikeTag onder zadel Launch&forget De sensor moet later dit jaar op de markt verschijnen, tegen een verkoopprijs van zo’n honderd dollar. Voor dat geld krijg je een ‘launch and forget’ wearable die je op je fiets bevestigt, inschakelt en daarna niet meer naar om hoeft te kijken. De batterij moet minstens een jaar meegaan. “Het gebruik van de tag moet zo eenvoudig mogelijk zijn. We zijn op zoek naar manieren waardoor het internet of things een deel van het denkwerk uit handen neemt.” 200 fietsers gewond per dag Jaarlijks worden in Nederland 78.000 personen behandeld aan de gevolgen van een fietsongeval. Dit betekent dat iedere dag ruim 200 personen dermate ernstig gewond raken door een fietsongeval dat een medische behandeling noodzakelijk is. De slachtoffers worden veelal behandeld op de Spoedeisende Hulpafdeling van een ziekenhuis (66.000) en/of door de huisarts (42.000). Naast het dragen van een fietshelm zou het gebruik van sensoren als de BikeTag kunnen bijdragen aan een veiliger fietsklimaat in Nederland.