Het van oorsprong Nederlandse bedrijf Philips bestaat vandaag 123 jaar. Dat wordt gevierd met de #PhilipsFuture social media campagne waarin mensen om innovatieve ideeën voor de komende 123 jaar gevraagd wordt. Philips is ooit groot geworden met de massaproductie van gloeilampen. Niet voor niets werd Eindhoven, waar het hoofdkantoor van Philips decennialang gezeteld was, ook wel 'de lichtstad' genoemd. In Eindhoven is ook het Natlab gevestigd, het 'natuurkundig laboratorium', een kweekvijver voor nieuwe ontwikkelingen. Het Natlab heeft in de loop der jaren voor talloze innovaties gezorgd, waarvan er vele in consumentenproducten van Philips belandden. Denk aan de eerste transistorradio's, bandrecorders en televisies, maar ook de Philishave, de cd-speler, en nu energiezuinige led-verlichting. Minder bekend is dat Philips ook groot is op medisch vlak, met bijvoorbeeld oplossingen op het gebied van MRI. Op haar 123e verjaardag richt het bedrijf de ogen weer op de toekomst. In de #PhilipsFuture campagne die vandaag van start is gegaan roept Philips mensen op om via Twitter innovatieve ideeën in te sturen. Het meest aansprekende idee zal worden uitgewerkt door de Philips-ingenieurs. Wij hebben alvast drie mogelijke innovaties op het gebied van wearable technology ingestuurd:
  • Een hardloopschoen die vroegtijdig detecteert waar en wanneer je blaren ontwikkelt tijdens het lopen;
  • Een Senseo-apparaat dat de sterkte van je koffie afstemt op je slaappatroon van de afgelopen nacht, en
  • Een slimme bril die mensen met dementie helpt om voor hen belangrijke dingen te herinneren.
Heb je ook een goed idee? Stuur dan een tweet met de hashtag #PhilipsFuture en wie weet wordt jouw idee werkelijkheid! Update (19:06) Philips ziet ons idee voor een hardloopschoen die waarschuwt voor blaren wel zitten, en heeft een eerste schets gemaakt. Wie weet wordt dit product nog eens ontwikkeld en in productie genomen! Philips anti-blister shoe