Volgende week gaat NUlab van start, een innovatieprogramma waarin nieuwe journalistieke producten en diensten ontwikkeld gaan worden. In de aanloop naar de lancering zijn er een aantal fantasierijke nieuwsberichten verschenen op nu.nl. In enkele daarvan speelt wearable technology een centrale rol. Volgens een van de nepberichten zou de NOS ‘collaboratieve sensorjournalistiek’ willen introduceren. “Geluid, luchtvochtigheid, trillingen, beweging, zonnesterkte, co2-niveau en in combinatie met de hardware add-on op Android tevens straling, menselijke en verkeersdensiteit. Dit alles wordt gemeten dankzij 10.000 sensoren verspreid over evenzoveel mensen. De NOS lanceert deze beweging omdat de brondata van de overheid steeds minder betrouwbaar wordt.” Science fiction? Niet bepaald, veel smartphones beschikken immers over bewegings- en lichtsensoren en sommige telefoons, zoals de Samsung Galaxy 4, beschikken zelfs over een barometer, thermometer en luchtvochtigheidssensor. Een nieuwsorganisatie zou in de berichtgeving zeker gebruik kunnen maken van de data van deze sensoren, uiteraard na toestemming van de gebruikers. In een ander bericht wordt gemeld dat bioscoopexploitant Pathé 3D-brillen vervangt door Google Glass, omdat bezoekers tijdens de film graag hun laatste statusupdates willen checken. “Tijdens de film ontvang je updates op Twitter of Facebook en houd je het nieuws in de gaten, zonder dat je telefoon uit de broekzak moet.” Volgens het bericht zou het bioscoopbedrijf de Googlebrillen met korting kunnen verkopen: “Omdat er tijdens de films Google-advertenties worden getoond kan Pathé de bril tegen gereduceerd tarief aanbieden.” Bovenstaande berichten laten goed zien wat de insteek wordt van het innovatieplatform: een zoektocht naar innovatieve journalistieke processen en verdienmodellen, waarbij technologie niet geschuwd wordt. NUlab gaat op 23 oktober officieel van start tijdens een bijeenkomst in Amsterdam, waar Alexander Pleijter (lector Journalistiek en Innovatie), Sander Stallinga (publisher nu.nl) en Joris van Heukelom (co-founder MakerStreet) hun visie op de toekomst van de journalistiek uiteenzetten.