Stel je voor dat je als filmregisseur tijdens een voorstelling van een film de emotionele staat van het publiek kunt meten. Dat zou unieke inzichten opleveren in welke scenes heftige emoties opwekken, kennis die in toekomstige films gebruikt kan worden om nòg romantischere, grappigere of engere scenes op te nemen. Een Londens bedrijf werkt aan een biosensor die dit mogelijk maakt. De experimentele biosensor van Studio XO heeft veel weg van een fitnesstracker die om de pols wordt gedragen. Middels sensoren die de hartslag en vochtigheid van de huid meten kan de armband de emotionele staat van de drager bepalen. Ledjes geven de mate van emotionele betrokkenheid aan: blauw licht geeft aan dat de drager zich op zijn gemak voelt, rood licht signaleert een hoge mate van opwinding. Daarnaast stuurt de armband de meetresultaten draadloos door naar een centrale server. Tijdens het Feel the Reel-evenement dat onlangs plaatsvond in Cannes werd de biosensor voor het eerst op een publiek uitgetest. Daarbij werd de data afkomstig van de filmkijkers verzameld en realtime door het XOX emotional technology platform verwerkt, waardoor direct inzichtelijk werd hoe opgewonden het publiek werd van bepaalde scenes. Niet geheel verwonderlijk sloegen de meters in het rood toen een weinig verhullend erotisch filmfragment werd getoond: "de meetwaarden gingen echt door het dak", aldus Ben Males van Studio XO, die naast de zaal het experiment op een computerscherm volgde. Uiteindelijk kan de bioarmband en het XOX platform voor meerdere toepassingen ingezet worden: zo zouden reclamebureaus kunnen testen of een nieuwe reclame inderdaad emoties opwerkt of dat deze kijkers koud laat. Ook voor live optredens zijn er mogelijkheden: denk aan een rockband die tijdens de show hun muziek aanpast aan de emotionele feedback die via de sensoren vergaard wordt. De vraag is natuurlijk wel of het publiek erop zit te wachten om als proefkonijn te dienen. Feel the Reel (via CNET)